SREBRNE SZKOŁY 

 

Studio Projektowe Azzy Fahmy (DSAF)
Kair, Egipt
 
 
Studio Projektowe Azzy Fahmy (DSAF), założone w 2013 roku przez projektantkę Azzę Fahmy, jest do dziś jedyną szkołą biżuterii współczesnej na Bliskim Wschodzie.
 
Przejrzysta I kolorowa przyszłość
 
Azza Fahmy, przewodnicząca i główna projektantka marki Azza Fahmy, rozpoczęła swą biżuteryjną podróż na sukach (targowiskach) starego islamskiego Kairu 50 lat temu. Z głębokim poczuciem misji Azza Fahmy podjęła się roli tłumaczenia kultury regionu na języki świata poprzez swoje unikalne podejście badawcze i zachowanie rzemiosła.
 
Zakładając szkołę starała się przekazać swoją pasję, kreatywność i doświadczenie przyszłym pokoleniom i pomóc w rozwoju biżuterii, oferując młodym artystom platformę do nauki i wyrażania siebie.
 
Mieszczący się w jednym z koptyjskich rejonów Kairu, otoczony rozmaitymi galeriami i warsztatami rzemieślniczymi, DSAF stanowi bardzo szczególne i inspirujące środowisko pracy.
 
Filozofią szkoły jest zapewnienie uczniom innowacyjnego laboratorium kreatywnej myśli, zakorzenionego w głębokim zrozumieniu historii i tradycji regionu.
 
Misją szkoły jest otwarcie bramy dla młodych pokoleń, aby wyrażały swoją kreatywność, przekształcały i rozwijały dziedzictwo kulturowe we współczesne obiekty biżuteryjne.
 
Kursy mają na celu spełnienie różnych potrzeb uczniów pod względem zaangażowania, jak i czasu trwania. Wszystkie charakteryzują się dużą uwagą poświęconą doskonaleniu metod nauczania, łączeniu tradycyjnych technik i eksperymentów, teorii i praktyki, a także rozpoznawaniu i docenianiu indywidualnego potencjału i talentu.
 
Staramy się nie tylko uczyć młode pokolenia nie tylko jak tworzyć biżuterię, ale naszym celem jest również rozwijanie egipskiego społeczeństwa poprzez wdrażanie różnorodnych projektów, które mają ożywiać i wzmacniać rzemiosło w Egipcie, łączyć lokalnych projektantów / studentów, rzemieślników i nieuprzywilejowane kobiety z całego Egiptu i w ten sposób przynosić korzyści całej branży i pomagać w utrzymaniu przyzwoitych dochodów i zatrudnienia wśród kobiet z różnych regionów. Służą temu choćby nasze warsztaty skierowane do kobiet mieszkających na południe od Morza Czerwonego, w szczególności z plemion Shalatin i Hemeira, które zorganizowaliśmy we współpracowały z HEPCA (Hurghada Environmental Protection and Conservation Association – Hurghadzkie Stowarzyszenie Na Rzecz Ochrony Środowiska).
 
Wystawa „Srebrne Szkoły”
Szkoła stworzyła specjalną wystawę na tę okazję, aby pokazać moc biżuterii jako katalizatora dla refleksji nad czasem i znaczeniem.
 
Życzenie
 
Tytuł wystawy to:
 
Trzy pierścienie
 
Pierścień dla przeszłości
Pierścień dla teraźniejszości
Pierścień dla przyszłości
 
Składa się z trzech części:
- interaktywnej instalacji czarnych pierścieni woskowych, która zaprasza odwiedzających do stworzenia i dodania do wystaw własnych prac
- wideoinstalacji
- serii pierścieni w dialogu z artystyczną książką. 
 
 
 
Szkoła Biżuterii Vilnensis (Wilno, Litwa)
 
 
Szkoła Biżuterii "Vilnensis" znajduje się w samym sercu wileńskiej Starówki i stanowi kontynuację tradycji Wileńskiej Szkoły Biżuterii. Ma sprzyjające uwarunkowania historyczne i geograficzne: przyszli jubilerzy pracują w tym samym domu, w którym słynny rzemieślnik Wielkiego Księstwa Litewskiego, producent zegarków Jacob Gierke, miał swój warsztat w XVII wieku. Ten pochodzący z Niemiec, ale pracujący w Wilnie wytwórca zegarków, był znany ze swojej dokładności i kreatywności. To niezbędne cechy każdego jubilera. Studenci, którym brakuje inspiracji, mogą czerpać je bezpośrednio ze swojego otoczenia. Szkoła promuje także wileńską tradycję biżuterii pod względem koncepcyjnym: Szkoła wyrosła z galerii, którą jubiler Daryjus Gerlikas założył w 2004 roku. W galerii "Darijus" przeszkolony we Włoszech artysta zaczął organizować kursy biżuterii. Po ponad dziesięciu latach uporczywej i konsekwentnej pracy liczni studenci, absolwenci i nauczyciele oraz ich dobra reputacja pozwoliły na przekształcenie galerii i kursów w szkołę. Do tej pory ukończyło ją ponad sześćdziesięciu artystów. Zorganizowano wiele wystaw indywidualnych i grupowych, a studenci, absolwenci i wykładowcy z powodzeniem uczestniczą w wielu międzynarodowych konkursach.

 Ernesta Statkutė
 
 
Kursy w Szkole Biżuterii "Vilnensis" są skierowane zarówno do tych, którzy już mają wykształcenie artystyczne w innej dziedzinie, jak i do tych, którzy nigdy wcześniej nie mieli styczności ze sztuką i tylko marzyli o zostaniu złotnikiem. Obydwie grupy potrzebują solidnej podstawy biżuteryjnego rzemiosła i praktycznych umiejętności. Darijus Gerlikas konsekwentnie i cierpliwie zapoznaje przyszłych twórców z podstawowymi zasadami tworzenia biżuterii, wprowadzając ich do świata metali szlachetnych i ich stopów, technik osadzania kamieni szlachetnych i półszlachetnych, technik emaliowania oraz projektowania i konstrukcji ozdób. Następnie organizowana jest wystawa indywidualna i prezentacja prac. Celem założyciela i wykładowców Szkoły jest przygotowanie profesjonalnych twórców biżuterii, generujących pomysły i urzeczywistniających je w praktyce.
 
Jedną z najważniejszych cech procesu dydaktycznego w Szkole "Vilnensis" jest łączenie nowoczesności, otwarcie na nowe media i inne sztuki, bez zrywania z tradycyjnymi klasycznymi technikami jubilerskimi. Darijus Gerlikas, który studiował we Florencji (Włochy), przybliża wiedzę o kamieniach jubilerskich i tradycyjnych technikach tworzenia biżuterii. Jeden z najlepszych litewskich producentów emalii, Tadas Deksnys, dzieli się z uczniami tajnikami techniki szkliwienia, które mogą być zarówno misterne, jak i kapryśne. Ważnym aspektem szkoły jest otwartość na inne dziedziny sztuki; wykłady w Akademii Sztuk Pięknych w Wilnie (VDA) dają Darijusowi Gerlikasowi możliwość włączania w naturalny sposób artystów z innych dziedzin w dziedzinę projektowania biżuterii. Artyści pracujący w branży tekstylnej lub wzorniczej, posiadający wykształcenie artystyczne i rozwijający swoje umiejętności artystyczne, mają okazję uzupełnić swoją wiedzę i umiejętności o podstawy tworzenia biżuterii i rozpocząć tworzenie prac interdyscyplinarnych.
Kontynuację tradycji w zakresie klasycznej biżuterii ilustrują pierścienie Darijusa Gerlikasa - stworzył on repliki oryginalnych XVI-wiecznych pierścieni władców Litwy, drobiazgowo odtwarzając oryginalne materiały i stosując renesansowe techniki biżuteryjne.
 
Tadas Deksnys jest profesjonalnym twórcą biżuterii, entuzjastą emalii, którą interesuje się od lat konsekwentnie i poważnie. Bierze udział w prestiżowych międzynarodowych wystawach emalii, jest zwycięzcą wielu konkursów, potrafi wykorzystać emalię w obiektach przestrzennych jak i w tablicach, ukazując prawdziwą wirtuozerię w opanowaniu tej skomplikowanej techniki. Racjonalna natura Tadasa Deksnysa pozwala na równomierne rozłożenie szczegółów dekoracji na płaskiej powierzchni broszki lub plakietki. Drobne elementy ozdobne raz koncentrują się, raz rozpraszają, tworząc wrażenie zrównoważonej, harmonijnej całości. Jego prace są zarówno przestrzenne, jak i płaskie, fascynują kombinacjami kolorów i precyzją technologii. Niezależnie od tego, czy jest to sieć, z której kapią emaliowe krople, czy naczynia, które można postrzegać jako obiekty medytacyjne, za każdym razem emalia lśni w coraz to nowych kolorach.
 
Szkoła jest otwarta też dla osób, które ukończyły inne studia artystyczne. Eglė Vengalytė de Meulenaer, która ukończyła VDA, z powodzeniem łączy grafikę i biżuterię, drukując obrazy na tkaninach i dopasowując je do metalu; „nadmuchuje” przezroczysty jedwab i zestawia jego lekkość z twardością metalu. Laura Motiejūnaitė, również absolwentka Wydziału Tkaniny VDA, łączy doświadczenie z tkaniny z nowo nabytymi umiejętnościami z dziedziny biżuterii, tworząc konceptualne ozdoby, w których tekstylia i biżuteria funkcjonują obok siebie. Ernesta Statkutė, absolwentka Interior Design w Vilnius Design College, która później studiowała we Florence Design Academy (Włochy), tworzy prace zarówno biomorficzne, jak i antropomorficzne. Mają miękką, ale wyrazistą plastyczność, zakrzywione kształty, które tworzą skojarzenia z roślinnością lub dnem morskim. Jednak w tym wyrafinowanym świecie istnieje przestrzeń dla człowieka; miniaturowe postacie ludzi zamieszkują jej biżuterię, zmieniając jej skalę i zamieniając ją w miniaturowe rzeźby. Ludzie i rośliny, trawy morskie i perły żyją swoim sekretnym życiem, zaprojektowanym do noszenia. Karolina Šiburkytė studiowała Rzeźbę w VDA, a następnie ukończyła studia w zakresie projektowania 3D w Manchesterze (Wielka Brytania). Przemawia ona w formach i teksturach: zarówno formy, jak i faktury jej prac są bardziej masywne, szorstkie i odsłaniają rzeźbiarskie wykształcenie artystki. Rūta Jurkūnaitė-Bruožienė (1978 - 2017) ukończyła Fashion Design. Tworzyła prace z emalii - cienką metalową blachę zwijała jak papier - tworząc cylindryczne i okrągłe pojemniki, wewnątrz piękniejsze niż na zewnątrz. Ich bardzo zdobne i efektowne dekoracje są bardzo spontaniczne – praktycznie malowane na metalowym naczyniu. Dalius Razauskas, projektant, mówi o swojej pracy: "Tworzę biżuterię za pomocą narzędzi dostarczanych przez design". Jego przedmioty – miniaturki z plastiku, są lakoniczne i erotyczne, trudno je opisać w jakikolwiek inny sposób. Minimalistyczne przedmioty przypominają tors i nogi. Z łatwością można wyczuć w nich tajemną dynamikę.
 
Tadas Deksnys
 
Prace Rasy Jundulaitė są konceptualne i ironiczne. Bogato zdobiona, efektowna, lśniąca złotem i klejnotami jest biżuteria Andrėja Chursiakaitė. Prace Kariny Lazauskaitė i innych artystów są minimalistyczne i rygorystyczne. Prezentują najlepsze cechy Szkoły Biżuterii "Vilnensis": umiejętność dostrzegania wyjątkowości każdego ucznia, ujawniania jego najlepszych cech, dostarczania umiejętności technicznego wdrażania pomysłów, przekazywania wiedzy i umiejętności, aby pomóc w kontynuowaniu jubilerskiej kariery. Założyciel Szkoły Darijus Gerlikas mówi: "Moją misją jest wspieranie nowej wileńskiej Szkoły Biżuterii, promowanie twórczości, a tym samym zmiana społeczeństwa, jego stosunku do artystów i kreatywności. Szkoła ta stopniowo rozwija swoją stylistykę, styl artystyczny i nowych autorów, którzy z powodzeniem odkrywają nowe horyzonty w biżuterii.
 
Dr Jurgita Ludavičienė
Aktualności

Bądź na bieżąco, wpisz swój e-mail, a my będziemy powiadamiać Cię o aktualnych wydarzeniach.

 

Aktualności

 

 Legnicki Festiwal SREBRO 2018
Termin:  1 maja - 10 czerwca 2018

Kulminacja: 18 - 19 maja 
Miejsce: Galeria Sztuki w Legnicy

 

Aktualności