RYTUAŁ

 

Archetypem biżuterii był amulet – przedmiot o znaczeniu magicznym. Chronił przed przeciwnościami losu, dodawał sił użytkownikowi, wzmacniał poczucie bezpieczeństwa, identyfikował jego świadomość odrębności lub określał przynależność do grupy.
Dzisiejsi specjaliści od marketingu wciąż odwołują się do tego typu nostalgii, przekonując nas, że kolejny dokupiony charms, koralik, breloczek to wciąż ten sam amulet, zaspokajający nasze emocjonalne potrzeby. Podobną rolę spełniają elektroniczne akcesoria - pozornie tylko funkcjonalne, ale tak naprawdę wciąż personalizowane, tuningowane, „osobiste”, zabezpieczone indywidualnym PIN-em....


Sławomir FIjałkowski

Na tegoroczny konkurs nadesłano 561 prac 342 artystów z 42 krajów. Międzynarodowe jury w składzie: Leo Caballero (Hiszpania), Sławomir Fijałkowski (Polska), Mariusz Gliwiński (Polska), Eija Mustonen (Finlandia), Barbara Schmidt (Niemcy) do wystawy zakwalifikowało 56 artystów.

NAGRODY PRZYZNANE PRZEZ JURY:

1.    Nils Schmalenbach - Niemcy
 Grand Prix – 10.000 PLN + 1 kg srebra
 





Nils Schmalenbach Będąc przeobrażonym
agat, srebro

 



2.    Ludmila Šikolová – Czechy
II Nagroda Marszałka Województwa Dolnośląskiego – 5.000 PLN + 1 kg srebra

 



Ludmila Šikolová; Karta kredytowa 24.12.2011; srebro, odcisk
Karta kredytowa ważna od 12/11 do 12/12; plastik, łuska karpia


Rytuał wkładania łuski bożonarodzeniowego karpia do portfeli powinen zapewnić dostatek w nadchodzącym roku. Analogicznie, łuska powinna zapewnić karcie ważność na rok.

3.    Ria Lins – Belgia
III Nagroda Prezydenta Miasta Legnicy – 3.000 PLN + 1 kg srebra

 



Ria Lins Pieszczota, srebro


Źródłem inspiracji dla tych przedmiotów jest prawdziwa historia: Pewna kobieta chciała zatrzymać przy sobie małe przedmioty przypominające jej o osobach, które niegdyś znała i które straciła. Dlatego też wszyła te przedmioty w lamówki ubrań, aby zawsze móc je potajemnie mieć przy sobie, dokądkolwiek by się udała.

4.    BASTARD Collection (Ingrid Römmich, Veronika Schmidt) – Niemcy
Nagroda Galerii Sztuki w Legnicy – wystawa indywidualna z katalogiem o wartości 4500 PLN


 BASTARD Collection Rytuał miłości

 W społeczeństwie materialistycznym klasyczny naszyjnik oraz pierścionek z oczkiem są uważane za najsilniejsze symbole miłości i bogactwa. Są one dawane na znak miłości, z potrzeby, z zamiłowania, a czasami aby oczyścić czyjeś sumienie. Naszą biżuterią analizujemy wartość klasycznej biżuterii i nierozłącznie związanych z nią rytuałów. Co więcej, kwestionujemy podstawowe dla rytuału okazywanie zamożności, symboli statusu oraz emocji. Poprzez pozornie powierzchowne ograniczenie naszej biżuterii staramy się ujawnić prawdziwą wartość rytuału. Poprzez wizualne i dotykowe zrównanie biżuterii i opakowania, prawdziwy motyw darowania biżuterii ujawnia się w wyższym stopniu. Materialistyczny wymiar wyrobów jubilerskich potajemnie wycofuje się w tło, a przy drugim spojrzeniu pozorny rytuał stanowi niespodziankę.

5.    Mieczysław Gryza – Polska
Nagroda Specjalna Organizatorów za twórczą odwagę i bezkompromisowość, nowatorstwo lub dowcip wypowiedzi twórczej „Srebrna Ostroga” + 1 kg srebra

Jest to praca multimedialna, film ją ilustrujący można zobaczyć na: http://www.youtube.com/watch?v=1C1wPBSWc9s

 




Mieczysław Gryza Brylant oprawiony mostem


Ogromna praca na rzece Barycz. Kamieniem węgielnym mojego projektu jest zachowanie starego mostu poprzez zbudowanie na nim domu (projekt "Domost" w trakcie realizacji od 2007).

6.    Laura Alvarado & Vivian Meller Kolumbia / Niemcy
Wyróżnienie Honorowe – 0,5 kg srebra

 

Laura Alvarado & Vivian Meller
Mój portret: Nofretete, Meisje, Punk

"Mój portet" jest projektem multimedialnym inspirowanym samym aktem bycia portretowanym. Fotografia i biżuteria łączą się tworząc serię broszek i medalionów, które przypominają stylowe kamee oraz same portrety. Przebieramy osobę używając papieru i prostych materiałów. Skanujemy ją przy pomocy trójwymiarowego skanera laserowego ok. siedmiu minut w ciemności. Portret powstaje powoli i nabiera kształtu linia po linii. Uzyskane dane mogą być edytowane  przy pomocy oprogramowania trójwymiarowego, a  potem wydrukowane przy pomocy drukarki trójwymiarowej. Następnie robimy zdjęcie portretowe aby udokumentować daną osobę w jej kostiumie. Traktujemy akty portretowania kogoś i bycia portretowanym jako rytuał, jako „ciąg czynności nacechowanych symboliczne, określanych zasadami tradycji”.
Naszym celem jest użycie nowoczesnej technologii takiej jak skanowanie laserowe i szybkie wykonywanie prototypów w nietypowy sposób, aby uzyskać biżuterię o osobistym, intymnym i indywidualnym charakterze. Niemniej jednak zachowując istotę pradawnej tradycji: portretu!


NAGRODY I WYRÓŻNIENIA POZA KOMPETENCJĄ JURY

1. Jarosław Westermark – Polska
Nagroda rzeczowa firmy HEFRA

 



Jarosław Westermark Quetzalcoatl


2. Karol Weisslechner – Słowacja
Wyróżnienie Honorowe Dyrektora Galerii Sztuki w Legnicy

 



Karol Weisslechner, Boże, chroń moją kartę - globalny rytuał dla indywidualnych marzeń


3. Vratislav Karel Novák - Czechy
Wyróżnienie Honorowe Dyrektora Galerii Sztuki w Legnicy

 

 

Vratislav Karel Novák Od przeszłości do teraźniejszości
obiekt, srebro, stal, chalcedon, magnes, silnik, bateria słoneczna

Neandertalczycy w czasie okresu neolitu 40 000 - 36 000 p.n.e używali ROHATEC (chalcedon, kwarc) jako narzędzia do dzielenia żywności, do zabijania zwierząt i do składania ofiar bogom podczas rytuałów. Dziś nasze codzienne rytuały zyskują energię za pomocą fotowoltaicznych ogniw.

4. Jordi Aparicio – Hiszpania
Wyróżnienie  Stowarzyszenia Twórców Form Złotniczych  – statuetka

Jordi Aparicio
brosza, srebro proszkowane, 18k złoto, 24k złoto, 13 czarnych diamentów, 1 biały diament, stal


5. Kelly McCallum – Kanada/Wielka Brytania
Nagroda Grupy Sześć (B. Bytomski, P. Kaczyński, K. Roszkiewicz, M. Tymiński, A. Wolski) – 1500 PLN

Kelly McCallum Powierzchowny 01, 02, 03
brosze, srebro, tatuowana skóra kurcząt

6. Andrzej Pacak – Polska
Nagroda Polskiej Biżuterii – reklama w katalogu Polskiej Biżuterii

Andrzej Pacak Parlamentarny nóż rytualny


7. Jakub Śliwowski - Polska
Nagroda Polskiej Biżuterii – stoisko na targach Jubinale

Jakub Śliwowski Diamentowa skaryfikacja

 

8. Alina Filimoniuk-Pilecka – Polska
Nagroda im. Joachima Sokólskiego ufundowana przez Fundację Polskiej Sztuki Nowoczesnej - 1 kg srebra




Alina Filimoniuk-Pilecka Materialny zapis modlitwy

W kościele prawosławnym pamięć o zmarłych bliskich odgrywa ważną rolę. Podczas każdej mszy odbywa sie rytuał palenia świec za dusze zmarłych. Najważniejszym elementem jest modlitwa. Jedyną materialną pozostałością po tym wydarzeniu jest odrobina wosku ze świeczki - symbol rytuału. Celem projektu jest materialny zapis modlitwy. Srebrne narzędzie podczas trwania rytuału kształtuje z posostałego wosku niewielka kroplę. Odlana potem w złocie tworzy bardzo silny amulet i związek z osobą, która go nosi.

7.    Marek Mrowiński – Polska/Finlandia
Wyróżnienie Honorowe – 0,5 kg srebra

 



Marek Mrowiński, naszynik,
diabaz, rzeźba w kamieniu - wyrzeźbione z jednego kawałka kamienia bez żadnych połączeń

8.    Claudia Betancourt & Ricardo Pulgar - Chile
Wyróżnienie Honorowe Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników

 Claudia Betancourt & Ricardo Pulgar Róg obfitości - amulety na całe życie

Stwórca daje moc, aby nią obdarzony mógł mieć wszystko, czego zapragnie. Płodność nie odnosi się jedynie do reprodukcyjnych zdolności stworzeń, roślin, zwierząt, ludzi, ale też odtwórczości, rozwoju, kreatywności, ewolucji. Grecki mit o rogu obfitości, uchodzącym za symbol dobrobytu w niektórych wschodnich i zachodnich kulturach, jest nadal obecny w wyobraźni zbiorowej jako powtarzający się symbol.
Róg jest materiałem ściśle związanym z moim pochodzeniem, ponieważ mój dziadek i mój ojciec utrzymywali swe rodziny z pracy polegającej na obróbce rogu. W tym sensie materiał reprezentuje mój dobrobyt, a pomyślność w mojej rodzinie generowała też rozwój, kreatywność i ruch – „płodność”. W tym materiale zachowana jest przeszłość. Używam go jako amuletu naładowanego mocą, symbolizującego płodność, dostatek, powodzenie, kreatywność. Obrazuje on rytuał, który wnosi do życia strukturę, porządek i znaczenie.

9.  Frédéric Brahman – Francja
Nagroda Targów Inhorgenta Munich – stoisko na targach Inhorgenta Munich 2013



 

Bardzo dobry cukierek
Co się stało z ludźmi i społecznymi rytuałami? Czy możliwe jest stworzenie nowych rytuałów we współczesnym życiu, w którym wiekowe obrządki straciły znaczenie?
Brosze "Bonbons tres bons" są "cukierkami", które odnoszą się do nowoczesnego życia, które bez pigułek jest dla większości ludzi niewyobrażalne. Te właśnie "obiekty" rytuałów sa po to, aby nam pomagac walczyć z przeciwnościami losu, przywracać siłę, pozwalać nam czuć się bardziej pewnymi siebie i bardziej kompetentnymi, pozwalają dostąpić dobrobytu i przyjemności albo po prostu nas żywią, pozwalają nam żyć lub umrzeć.
Momi zdaniem, sztuka musi odnosic sie do indywidualnej i zbiorowej sytuacji poszczxególnych ludzi i grup społecznych. Sztuka i medycyna są pradawnymi i podstawowymi (!) praktykami ludzkimi. Pochodzące od wierzeń i rytuałów, od początku swego istnienia mają wpisany w swoją historię humanizm. Teraz właśnie obie te dziedziny integrują się, a człowiek zajmuje w nich centralne miejsce. Sztuka medyczna stoi na skrzyżownaniu dwóch sztuk: plastycznej i terapeutycznej, a ich główny kontekst składający się z wierzeń i mitów stanowi podstawe pokrewieństwa pomiędzy uzdrowicielem, lekarzem i artystą.



dalej do:

Aktualności

Bądź na bieżąco, wpisz swój e-mail, a my będziemy powiadamiać Cię o aktualnych wydarzeniach.

 

Aktualności

 

 Legnicki Festiwal SREBRO 2020

 

Aktualności

 

 

 

 

 

Partnerzy