Herman Hermsen

SYLWETKI TWÓRCÓW

Meandry

Retrospektywna wystawa wybitnego holenderskiego artysty, znanego z radykalnego minimalizmu,   wykładowcy Uniwersytetu Sztuk Użytkowych w Düsseldorfie. 

                                      


Od początku głównym wyzwaniem i przedmiotem mojej pracy jako projektanta jest poszukiwanie nowych pomysłów i rozwiązań technicznych w zakresie współczesnej interpretacji tradycyjnych wartości i rzemiosła w połączeniu z ekspresyjnym i nowatorskim projektem.

Moja biżuteria może być postrzegana jako unikatowy przedmiot lub nadający się do seryjnej produkcji. Oczywiście pomysł jest zawsze ważny, aczkolwiek może być różny. Może dotyczyć nowej interpretacji znaczenia biżuterii, podejścia technicznego/konstrukcyjnego czy być krytyczny wobec wartości materialnych. Czasami także źródłem pomysłu może być jakieś skojarzenie lub anegdota.

Herman Hermsen

                                       

 

[…] Fakt, że Herman Hermsen nigdy nie był zwolennikiem ozdobnej funkcji biżuterii nigdzie nie jest tak widoczny jak w jego wczesnych pracach. […] Odrzucając konwencjonalne pojęcie piękna, elegancji, luksusu i wspaniałości, prace Hermsena stały się kultowe i zaczęto ich produkcję na dość dużą skalę. Bezkompromisowe i linearne, zredukowane do geometrycznie minimalnego projektu, w silnych monochromatycznych kolorach, odrzucające przesadne zapięcia oraz krytyczne wobec wszystkiego co dekoracyjne, jego biżuteria niewątpliwie zaliczała się do tych najbardziej „radykalnych” w tamtym czasie, wywołując dwuznaczne, prowokujące komentarze. Przyjemnie finezyjna, innowacyjna, inteligenta, pozornie swobodna, była wszystkim czego brakowało tradycyjnej, skupionej na statusie i pieniądzach biżuterii.

[…]  W jego najnowszej biżuterii przeważają motywy zdjęć, które albo zaczerpnął z gazet, tzw. „znaleziony materiał” („found footage”) lub takich, które zrobił sam. Podczas gdy inni twórcy biżuterii powracają do fotografii z powodu jej wewnętrznego potencjału do wywoływania nostalgii, Hermsen używa jej do komentowania naszych czasów i współczesnego społeczeństwa. Użycie materiału fotograficznego głównie w broszach, wywołuje pytania o to, jak obrazy powstają, co wpływa na naszą percepcję obrazów, co one reprezentują…, w skrócie – czym przede wszystkim jest obraz. Co więcej, tworzy on obrazy wykorzystując zdolność kamieni do odbijania obiektów lub umieszczając kamienie w drewnie, ale jego najlepsze prace to te, w których uzyskuje złożoną interakcję poprzez umieszczenie kamieni na zdjęciach, czy to swoich czy w znalezionym materiale. Czasem na skraju kiczu, w innych przypadkach subtelne i kunsztowne, jego prace w tej konwencji są nie tylko interesujące dla oka, ale stanowią także przyjemność dla umysłu, w pewien sposób bardzo przypominając jego wczesne „radykalne” dzieła. Jednak dopiero w nowym stuleciu powstała chyba jedna z jego najbardziej konceptualnie bezkompromisowych prac, „Plaster Biżuterii”, która jest, jak sama nazwa wskazuje, właśnie plastrem ogromnego ametystu. Radykalna. Minimalna. Nie taka już “łagodna”.

Barbara Maas
(fragmenty ze wstępu do katalogu wystawy) 



 

O artyście:

HERMAN HERMSEN ur. w 1953 w Nijmegen, Holandia. Edukacja: Akademie voor Beeldende Kunsten, Arnhem, Holandia, 1974 – 1979. Nauczanie: Uniwersytet Sztuk Stosowanych, Düsseldorf, Niemcy, od 1992 r.; Hogeschool voor de Kunsten, Arnhem, Holandia, 1990-1992; Hogeschool voor de Kunsten, Utrecht, Holandia, 1985-1990. Gościnny wykładowca w wielu szkołach, instytutach i na sympozjach w Holandii, Niemczech, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Belgii, USA i Japonii. Jego prace były prezentowane na indywidualnych i zbiorowych wystawach m.in. w Holandii, Niemczech, Austrii, Belgii, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Portugalii, Francji, Włoszech, Skandynawii, Czechach, USA, Kanadzie, Australii i Japonii. Prace w międzynarodowych kolekcjach muzealnych. 




 



 

Aktualności

Bądź na bieżąco, wpisz swój e-mail, a my będziemy powiadamiać Cię o aktualnych wydarzeniach.

 

Aktualności

 

 Legnicki Festiwal SREBRO 2020

 

Aktualności

 

 

 

 

 

Partnerzy