KATHARINA DETTAR 

 

KATHARINA DETTAR

STUDIA PORÓWNAWCZE

 

Wystawa prezentuje biżuterię i instalacje do stworzenia których artystkę zainspirowała głęboka dysproporcja między znikomą ilością szlachetnego kruszcu, np. złota, a wielkimi ilościami rudy, potrzebnymi do jego pozyskania, jak również kosztami środowiskowymi i społeczno-ekonomicznymi, jakie jej wydobycie za sobą pociąga.

Biżuteria, zastawa stołowa, meble i jedwabne ubrania są obecne w naszym codziennym życiu, w przeciwieństwie do niewidocznego surowca, którego potrzebujemy, aby je wyprodukować.

Złoto jest od setek lat najbardziej poszukiwanym przez człowieka surowcem, a jego cena wciąż rośnie. Ale złoża złota są coraz uboższe, a wydobycie tego cennego metalu wiąże się z ogromnymi kosztami środowiskowymi i ludzkimi, szczególnie w niektórych najbiedniejszych zakątkach świata.

Złoty pierścionek może ważyć ok. 2,1 grama. Na podstawie danych i informacji dostarczonych przez kopalnie złota Dolaucothi w Walii, średnia ilość rudy z której otrzymuje się 2,1 grama 24-karatowego złota, pochodzi z około 140 kilogramów kwarcytu. Ten kwarcyt zawiera dużą ilość żelaza, w którym znajduje się złoty pył. Aby pozyskać rudę, trzeba wydobyć 1400 kilogramów skały łupkowej, a zatem ostateczne dochodzimy do 1540 kilogramów urobku dla 2,1 gramowego złotego pierścionka.

Aby otrzymać niewielką ilość złota, wydobywa się tony skał i posypuje się je rozcieńczonym cyjankiem, który oddziela złoto od skały. Niektóre z największych kopalni przekopują do pół miliona ton ziemi dziennie, pompując truciznę do rzek i jezior.

2,1 grama jest wizualną metaforą, która ilustruje ogromną rozbieżność między złotym pierścieniem a ilością materiału potrzebnego do jego stworzenia.

Katharina Dettar – ur. w 1988 r. w Fürth (Niemcy), do 2010 mieszkała w Katalonii. Studiowała projektowanie biżuterii artystycznej w Massana School w Barcelonie (Hiszpania). Jej końcowy projekt prowadzony był przez profesora Ramóna Puig Cuyása, a  podczas pobytu w Rantapaja, na Wydziale Projektowania Biżuterii i Obróbki Kamieni w Lappeenrancie (Finlandia) - przez profesor Eiję Mustonen. Tytuł licencjata w zakresie sztuki uzyskała w Fachhochschule Idar-Oberstein (Uniwersytet w Trewirze, Niemcy) w 2013 r., zaś w 2016 r. uzyskała tytuł magisterski w zakresie Biżuterii i Metaloplastyki. Członkini grupy projektowej Plateaus Jewellery Project Jej prace były wystawiane w muzeach i galeriach w Europie, Ameryce Północnej i Azji .

Wystawy / Exhibitions:

Where is the gold?, Royal College of Art, London, UK, 2015; Tall Tales: Making Social Networks, Pitt Rivers Museum, University of Oxford, Oxford, UK, 2015; Work–in–Progress Show, Royal College of London, London, UK, 2015; Dettar / Izquierdo: prolongation of a circle, Galeria Amaranto, Barcelona, Spain, 2015; Schmuck 2015, IHM Messe, Munich, Germany, 2015; MineralART, Staatliche Antikensammlung Museum, Munich, Germany, 2014; Art Fair Tokyo, Galerie O-Jewel, Tokyo, Japan, 2013; Mariposa, Museum of Natural Sciences, Granollers, Spain, 2013; European Prize for Applied Arts, World Craft Council, Mons, Belgium, 2012; ABUSHAN: Design Dialogues in Jewellery, World Craft Council, New Delhi, India, 2011; Memento mori, Sala La Capella, Barcelona, Spain, 2009

Nagrody / Awards:

1st Prize, Talente Prize, 2010; 1st Prize, Förderpreis für das Kunsthandwerk Rheinland-Pfalz, 2010; honorable mention, Bayerischer Kunstgewerbe-Verein, 2014

 

 

Aktualności

Bądź na bieżąco, wpisz swój e-mail, a my będziemy powiadamiać Cię o aktualnych wydarzeniach.

 

Aktualności

 

 Legnicki Festiwal SREBRO 2020

 

Aktualności

 

 

 

 

 

Partnerzy