Konkursy
Cykliczny Międzynarodowy Konkurs Sztuki Złotniczej to wiodąca impreza Legnickiego Festiwalu SREBRO, organizowanego przez Galerię Sztuki w Legnicy od 1979 r. Konkurs odbywa się pod patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, który funduje też Grand Prix dla zwycięzcy. Konkurs ma charakter czysto artystyczny, preferuje pomysł oraz wartość i sens wypowiedzi twórcy. Artyści przystępujący do niego mają za zadanie przygotować komunikat artystyczny na zadany temat. Interpretacja tematu i wartość wypowiedzi twórczej są podstawowym kryterium decydującym o kwalifikacji prac na wystawę. Tej co roku dokonuje międzynarodowe jury złożone z wybitnych osobistości krajowego i światowego złotnictwa.
------------------------------------------------------
TOŻSAMOŚĆ
TERMIN I MIEJSCE ekspozycji
Galeria Sztuki w Legnicy (pl. Katedralny 1)
27 kwietnia - 11 czerwca 2017 roku
prace przesyłamy do 5 kwietnia 2017 r.
IDEA
Niezmienną tradycją Legnickiego Festiwalu Srebro zawsze były odniesienia do ważnych zjawisk kształtujących współczesność. Proponując tematy kolejnych konkursów staraliśmy się podążać za aktualnymi zmianami cywilizacyjnymi, inspirując artystów-złotników, designerów, twórców unikatowej biżuterii do przekraczania schematów i poszukiwania autorskich interpretacji.
Tak się składa, że w ostatnim czasie nie ma chyba zagadnienia, które nie byłoby nacechowane politycznie – najczęściej w negatywnym kontekście. Procesy społeczne i ich gwałtowne przewartościowania, których jesteśmy właśnie świadkami, opisywane bywają językiem skrajnych emocji, a nie faktów, a słowem roku okazuje się „postprawda”. Wszystko to powoduje, że dotychczasowe kryteria porządkujące relacje jednostka / zbiorowość coraz częściej wymuszają na nas światopoglądowe deklaracje. Równolegle sama tożsamość jednostki zaczyna nabierać prawie wyłącznie wirtualnego charakteru, stając się przedmiotem autokreacji, manipulacji,
a nawet kradzieży tożsamości.
Biżuteria autorska, od zawsze traktowana jako osobisty amulet, symbol, sygnifikant indywidualnej tożsamości, podlega dzisiaj tym samym mechanizmom bezwzględnego marketingu, co każdy produkt, usługa, emocje i doświadczenia. W związku z tym pojawiają się również nowe pytania, dotyczące relacji przedmiot / użytkownik w realnym i wirtualnym otoczeniu, tak bezwzględnie kształtowanym przez ekonomię zysku.
Czy do zamanifestowania własnej tożsamości wciąż potrzebujemy materialnych atrybutów?
Czy dawne funkcje biżuterii nieodwracalnie przejęły elektroniczne akcesoria?
Czy osobisty przedmiot, wykonany ze szlachetnych materiałów zostanie nieodwracalnie zastąpiony przez algorytm Big Data, który jest w stanie sprofilować naszą osobowość już po 50 śladach jakie nieświadomie zostawiamy w Internecie?
Sławomir Fijałkowski